Każdy startujący przedsiębiorca potrzebuje do swojej firmy unikatowy znak w postaci logo, dlatego zleca te kreatywne zajęcie projektantowi, agencji kreatywnej bądź sam projektuje. Niestety musi uważać żeby logo nie było plagiatem. Plagiat to nic innego jak skopiowanie cudzego utworu/projektu i przypisanie sobie do niego praw autorskich. A co zatem nie jest plagiatem? Plagiatem nie jest dzieło, czyli w tym przypadku projekt logo, które powstało w procesie oryginalnego i twórczego procesu myślowego.
Czego dowiesz się w tym wpisie?
- Poznasz sposób, jak nie korzystać z gotowych szablonów logo.
- Jak nie inspirować się przykładami od konkurencji?
- Dlaczego warto zadbać o ciekawy styl w projekcie logo?
- W jaki sposób najlepiej chronić firmowy znak logo?
- Dlaczego umowa o przeniesienie praw autorskich i majątkowych jest ważna?
- Kto odpowiada za projekt logo?
Nie korzystaj z gotowych szablonów logo
Powszechny błąd w projektowaniu to korzystanie z gotowych szablonów do projektowania dostępnych w internecie. Powielanie schematów jest niekorzystne zarówno dla samego projektanta jak i dla klienta, dla którego projekt jest realizowany. Więcej o problematycznym korzystaniu z gotowych schematów pisałam w artykule o Czy logo w Canvie to dobry pomysł? Postaw na oryginalność w projektach i nie kieruj się powszechnymi schematami logo dostępnymi w internecie na każdym kroku. Każda marka to inny właściciel, to inna historia, którą można przedstawić w inny sposób. Projekty logo zawsze powinny zaczynać się od krótkiego wywiadu, schemacie myślowym i szkicach, dzięki którym uzyskasz oryginalność w swoim procesie projektowym!
Inspiracje logo z internetu
Nie ma w tym nic złego, jeżeli inspirujesz się różnymi projektami logo stworzonymi przez świetnych projektantów. To doskonały sposób na naukę pewnych schematów (m.in. zobaczenia możliwości jakie można wykonać w programie graficznym oraz z edycją fontu). Inspiracja to znalezienie odpowiedniego kierunku, w którym możesz podążyć w projektowaniu. Ja również poświęcam swój czas na analizowanie fajnych projektów graficznych, dzięki temu doskonalę swój warsztat oraz nadążam za aktualnymi trendami w projektowaniu. Pamiętaj tylko, aby nie inspirować się za bardzo i nie kopiować nieświadomie cudzej pracy. Jeżeli nie rozumiesz do końca tej metody to przedstawię Ci ją w przykładzie poniżej:
Przykład inspiracji logo dla kawiarni
Gdy w przeglądarce takiej jak np. Pinterest wpiszesz hasło logo kawiarni to w sporej większości pojawią się przykłady z filiżanką lub kubkiem kawy. To już powinien być dla Ciebie sygnał, że jeżeli znowu zastosujesz ten motyw to Twoje logo niczym nie będzie się wyróżniać od innych. Kolejny krok to zastanowienie się nad tym, czy rzeczywiście kawiarnia kojarzy się tylko z kubkiem kawy? Polecam Ci skorzystać z mapy myśli, o której pisałam w artykule o projekcie logo lub uruchomienie swojej wyobraźni i wykreowanie sobie tej sytuacji w głowie. Jak? Już tłumaczę! Wycisz się na moment i wyobraź sobie, że siedzisz w tej kawiarni przy stoliku, co widzisz do okoła? Co słyszysz? Jakie emocje Ci towarzyszą?
Zapisz swoje wszystkie doświadczenia na kartce. Dopiero po takim procesie myślowym jesteś w stanie odkryć, że kawiarnia może kojarzyć się z mnóstwem rzeczy, które możesz wykorzystać w swoim projekcie logo. Możesz dojść do nowych i nie odkrytych jeszcze wniosków, które spowodują u Ciebie dodatkowe emocje i motywację, aby całkowicie zmienić podejście jak i nastawienie do nowego projektowania. Gdy wykorzystasz te metody w projektowaniu oraz cały proces twórczy będzie Twój to będziesz miała pewność, ze Twoje logo nie będzie plagiatem.
Ciekawy styl projektowania
W projektowaniu wykorzystaj ciekawy styl przestrzennego projektowania. Szkicując wybrany element czy motyw np. Ciastko czy talerzyk pokaż go z różnej perspektywy np. z góry, z boku lub z przodu! Projekt wtedy będzie dużo atrakcyjniejszy i będzie przyciągał odbiorców znudzonych szablonowym podejściem do projektowania.
Przeniesienie praw autorskich
Jeżeli zaprojektowanie logo zleciłaś grafikowi lub agencji to zadbaj koniecznie o umowę, w której zostaną przeniesione prawa autorskie i majątkowe do logo oraz zapis o konsekwencjach dla twórcy, jeżeli skopiuje cudzy projekt. Dzięki temu przy problemach z plagiatem Ty nie ponosisz strat z powodu naruszenia praw autorskich. Dzięki umowie również będziesz mogła wykorzystywać swoje logo na różnych polach eksploatacji np. w druku na ulotkach, w książkach, billboardach, bannerach itd. jak i również dobrze napisana umowa pozwoli Ci w późniejszych latach odświeżyć i modyfikować logo bądź je odsprzedać.
Zabezpiecz swój znak logo
Jeżeli napracowałaś się nad projektem swojego logo i chciałabyś spać spokojnie przed skopiowaniem swojej pracy. To zabezpiecz je przed podrabianiem lub plagiatem, wystarczy, że zarejestrujesz swój znak w Urzędzie Patentowym. Decyzja o przyznaniu ochrony może potrwać do kilku miesięcy
Jeżeli masz pytania dotyczące wpisu to zadaj je w komentarzu, chętnie odpowiem!