Ile razy zdarzyło Ci się robić projekt na ostatnią chwilę? Bez pomysłu, a efekt wizualny był taki, że nie chciałaś go nikomu pokazywać…? To całkowicie normalna sprawa, ponieważ prowadząc swój biznes, masz sporo na głowie i ostatnią rzeczą, o której marzysz to projektowanie grafik do social media.
Parę lat temu byłam w podobnej sytuacji na początku mojej przygody z projektowaniem. Zasypana sprawami z firmą, zostawiałam projekty na ostatnią chwilę. Sytuacja zmieniła się u mnie, gdy rzeczywistość przerosła moje oczekiwania i zamiast zaplanowanych 30 minut pracy nad projektem, praca nad grafiką zajmowała mi parę godzin.
Jak projektować grafikę?
Polecam Ci zaplanować projekt z wyprzedzeniem i skorzystanie z metody bloków czasowych, które usprawnią cały proces projektowania. Również wtedy, kiedy masz do zrobienia kilka projektów w jednym czasie.
Taki system pozwoli Ci zapanować nad tym chaosem, a Ty będziesz spokojna, że grafika czy ulotka będzie gotowa na czas!
Na zrobienie małego projektu (np. grafiki social media, instakaruzelę itd.) zaplanuj sobie minimum 2h. A na większy projekt (np. ulotki, wizytówki, foldery, prezentacje itd.) najlepiej 2 dni- nie martw się, że będziesz projektowała przez całe 48h, chodzi tutaj bardziej o danie sobie czasu na nadejście świeżych pomysłów.
Nasz mózg nie potrafi ciągle być kreatywny potrzebny mu jest także sen lub odpoczynek 🙂
Pierwszy blok czasowy to inspiracja. Przeznacz sobie na to z 1-3h w ciągu tygodnia. Poszukaj projektów, czy innych publikacji związanych z Twoim projektem. Scrolluj i utwórz sobie folder na komputerze wrzucając tam screeny inspiracji, które Ci się podobają. Dzięki temu utworzysz sobie potem tablicę skojarzeń zwaną również „moodboard”.
Pamiętaj, że dobre pomysły od razu nie przyjdą do naszej głowy. Każda koncepcja potrzebuje trochę czasu na jej realizację.
Moodboard pozwoli ci na złożenie inspiracji w oryginalny projekt, który wyróżni cię od konkurencji.
Poniżej przedstawiam przykład tablicy skojarzeń stworzony na potrzeby projektu w stylu rustykalnym, na tablicy może znaleźć się dosłownie wszystko co znajdziesz w internecie np. obrazki, grafiki, publikacje oraz wybrany font pasujący do całości.
Do ciągłego inspirowania się polecam ci skorzystanie z stron poniżej:
Drugi blok to odpoczynek. Spora dawka inspiracji może cię przytłoczyć i sprawić, że będziesz już miała dosyć patrzenia w ekran. Zrób sobie przerwę, wybierz się na krótki spacer bądź zajmij się sprawami swojej firmy i wróć do niego po 20-30min, a zobaczysz, że pojawi się nowy pomysł i lepsze rozwiązanie.
Trzeci blok czasowy to projekt. Gdy twoja tablica skojarzeń jest już zapełniona, to czas najwyższy na zaprojektowanie grafiki i zrobieniu kilku przykładów (minimum dwóch do maksymalnie czterech wariacji do wyboru). Na samym końcu skup się na jednym przykładzie i dopracuj go, aby efekt końcowy był dla ciebie zadowalający.
Strategia organizacji oparta na blokach czasowych pomoże ci nie tylko przy projektach graficznych, ale również w innych zadaniach w firmie lub w domu. Koniec z stresującymi projektami na ostatnią chwilę, które wykonywałaś na szybko, a ich rezultat mijał się z celem.
Teraz zadbaj o poukładanie sobie pracy związanej z swoim biznesem i zaplanuj czas, w którym przygotujesz sobie grafiki bez korzystania z pomocy grafika.
Daj znać w komentarzu, czy ta metoda jest dla Ciebie 🙂